Vores historie
Camp Scandinavia er en familievirksomhed, og vores mission er at bidrage til en bedre livskvalitet for mennesker med permanente eller midlertidige funktionsnedsættelser. Det, sammen med Allard-familiens fokus på uddannelse og produktudvikling, har opbygget en virksomhed, hvor vi virkelig lever efter vores motto; Support for Better Life!
1925
Germa
Camp Scandinavia blev grundlagt i 1954, men vores historie går faktisk helt tilbage til 1925 og virksomheden AB Germa. Germa, som var en korsetsalon, producerede og solgte figurbeklædning og undertøj. I begyndelsen af 1950'erne besluttede virksomheden at videreudvikle sin forretningsidé. Et samarbejde med ortopædiske læger blev indledt og produktudvikling og produktion blev rettet mod støttekorsetter.
1954
Camp Scandinavia født
I den forbindelse kom Germa i kontakt med det amerikanske firma Camp Inc, som specialiserede sig i funktionelle korsetter til primært ortopædiske behov. I 1954 blev der indgået en licensaftale, hvor Germa fremstillede korsetterne på licens fra SH Camp. Distribution og salg af korsetterne blev varetaget af det nyetablerede selskab, Camp Scandinavia AB, med Bertil Vinberg som ejer.
I slutningen af 1960'erne kom kvindefrigørelsen og lanceringen af strømpebukserne. Det betød, at der var mindre behov for korsetter som figurbeklædning eller til fastgørelse af strømper. Germa udfasede gradvist figurbeklædning og undertøj i 1972. Den tidligere beslutning om at specialisere sig i ortopædiske støttekorsetter viste sig at være en succes. Udviklingen af støttekorsetter fortsætter og nye produkter som halskraver og mitellaer kommer til. Germa forblev koncernens produktionsenhed for korsetter indtil 1995.
Uddannelse - en vigtig succesfaktor
Hos Camp Scandinavia indså vi tidligt vigtigheden af et tæt samarbejde med bandagister, ortopædiske læger og fysioterapeuter.
Derfor ansætter vi uddannede fysioterapeuter, ergoterapeuter og bandagister/teknikere som produktspecialister i stedet for rene sælgere for at kunne møde kunderne med den rette terminologi. Rollen som produktspecialist omfatter træning og teknisk support af vores produkter og deres unikke egenskaber for at sikre, at de bliver brugt til deres fulde potentiale.
I 1972 flytter Camp Scandinavia til Helsingborg. Her bygges hovedkontoret med lager og forskellige supportfunktioner som kundesupport, økonomiafdeling, marketingafdeling, HR, IT og kvalitetsafdeling. Vi er her stadig i dag!
Ekspansion i nabolandene
Den internationale handel så meget anderledes ud i slutningen af forrige århundrede. At flytte produkter over Øresund betød en masse arbejde med toldhåndtering. Derfor blev det i 1970 besluttet at etablere Camp Scandinavia i Danmark med et lager for at lette toldhåndteringen for danske kunder. Men med EU og Øresundsbroen blev denne aktivitet indstillet i 2012. Den finske virksomhed blev oprettet i 1979 og har således 45-års jubilæum i år. Præcis 10 år senere startede vi Camp Scandinavia i Norge.
1980
Nogle hårde år
I 1980'erne begyndte vi at arbejde sammen med virksomheden Amoena, som havde udviklet en brystprotese baseret på silikone. Samarbejdet blev betydningsfuldt og salget via Camp førte til, at Skandinavien blev et område, hvor Amoena fik en meget stærk markedsposition. Efter flere års fælles arbejde beslutter Amoena sig for at forlade samarbejdet. Tabet af Amoena, som repræsenterede en betydelig del af vores salg, fører til store problemer. I 1995 er virksomheden tvunget til at afskedige flere medarbejdere.
1983
Ændring af ejerskab
Bertil Allard overtog posten som administrerende direktør for Camp Scandinavia i 1983, samtidig med at Camp Scandinavia’s daværende ejer Bertil Winberg solgte den skandinaviske forretning til Camp Inc. Camp Scandinavia gik dermed fra at være licenstager til at være et datterselskab, begrænset til det skandinaviske marked. I 1996 opstod der en mulighed for Bertil Allard for at overtage den skandinaviske forretning. Vi blev igen en svenskejet virksomhed med Bertil, som ejer.
Det nye Camp Scandinavia - en del af Allard Support for Better Life.
De første år, i det nye Camp Scandinavia, var præget af forandringer med fokus på kerneforretningen. Eksport, dvs. salg uden for Skandinavien, blev muligt, da vi ikke længere var begrænset til vores hjemmemarked. Vi kunne derfor udvikle produkter til et internationalt marked.
ToeOFF®
I 1997 introducerede vi vores banebrydende ankel- og fodortose - ToeOFF®. Med hjælp fra vores gamle Camp-venner lykkedes det os at introducere produktet internationalt.
2003
Allard-gruppen blev født
Da Bertil overtog Camp Scandinavia, fik vi rettighederne til at bruge det etablerede navn Camp i Skandinavien, men vi havde ikke rettighederne til at bruge navnet på andre markeder. Derfor var vi nødt til at skabe et nyt brand til det internationale marked. Efter at have bearbejdet mange forskellige ideer introducerede vi Allard International. I dag administrerer Allard International salget af vores produkter gennem eksterne distributører i mere end 70 lande verden over.
2006
Peter Allard
I 2005 startede vi Allard USA for at intensivere markedsføringen af ToeOFF® på det amerikanske marked. I 2006 overtager Bertil Allards søn, Peter, virksomheden og danner koncernen Allard Support for Better Life. I de kommende år er fokus på at øge salget gennem vores egne salgsselskaber og udvikle vores egen produktion.
2007
Egne produktions-enheder
Et par år efter lanceringen af Allard USA går vores underleverandør til kompositproduktion konkurs. Nu bliver der truffet en strategisk beslutning, hvor familien vælger at købe konkursboet. I 2007 bliver Allard Support ejer af sin vigtigste underleverandør, som får navnet Allard Manufacturing. I dag producerer fabrikken alt fra dropfodsortoser til røntgenborde og komponenter til speedbåde. Opkøbet var en succes og førte til, at vi etablerede flere produktionsenheder. I 2010 etablerer vi Allmay Bodywear i Kina til produktion af vores tekstilortoser, og i Irland opkøber vi Boston Brace Europe, hvor vi nu producerer rygortoser efter individuelle mål og scanninger. Enheden i Irland fungerede også som et springbræt til vores nuværende virksomhed Allard UK.
Patientcentrerede aktiviteter
I de senere år har Allard Support fokuseret på at levere viden og ekspertise gennem hele kæden, fra produktudvikling til produktet når frem til patienten.
2015
Camp Pro, Camp Clinic og Camp Mobility
I 2015 startede vi Camp Pro i Sverige, en komplet ortopædkirurgisk klinik, som i dag har klinikker i Stockholm, Södertälje, Uppsala og Skåne. Camp Pro tilbyder et unikt koncept inden for ortopædisk teknologi og genoptræning, hvor patienten kan få hjælp til hele sin behandling, fra den indledende undersøgelse til afprøvning af hjælpemidler og rehabilitering.
I 2016 introducerede vi også Camp Clinic i Finland og Danmark, en virksomhed, der har specialiseret sig i personligt tilpassede medicinske rehabiliteringshjælpemidler og relaterede løsninger.
I samme periode fik vi mulighed for at overtage Invacares distribution i Finland. Derefter valgte vi at starte Camp Mobility, en virksomhed med speciale i tekniske hjælpemidler. Her sælger og tilpasser vi alt fra kørestole og rollatorer til hospitalssenge og ramper.
Kvalitet og bæredygtighed
Vores tilgang til Support for Better Life rækker langt ud over de produkter og tjenester, vi leverer. Vi bestræber os på at bidrage til en forbedret livskvalitet for mennesker med permanente eller midlertidige funktionsnedsættelser. Vores kvalitetssystem og arbejdsprocesser sikrer høj kvalitet og konstant udvikling. Vi er certificeret i henhold til ISO 13485:2016, 9001:2015 og 14001:2015.
Vi arbejder aktivt på at reducere vores miljøpåvirkning gennem hele udviklings- og produktionsprocessen. Ved hjælp af investeringer i sol- og vindenergi har vi nået et af vores delmål om at være helt energineutrale i vores faciliteter. Vi fortsætter med at værdsætte samarbejde med vores kunder og værdsætter deres bidrag til vores produktudvikling. Samarbejdet med specialister, kunder og patienter om fortsat produktudvikling er et af Camp Scandinavia’s vigtigste fokusområder.
Vores fremtid
Med stor nysgerrighed og tillid ser vi frem til at fortsætte med at vokse og udvikle os sammen med vores kunder og partnere. Tak til alle jer, der sammen med os dagligt sikrer, at mennesker med funktionsnedsættelser får en forbedret livskvalitet. Sammen bidrager vi alle til Support for Better Life!